zondag 15 januari 2017

GROENST #38; macadamianoten


Zes jaar geleden liep ik rond in Shanghai. Ik hield mijn lieve vriendin gezelschap die 14 dagen ging logeren bij haar zoon en zijn chinese vrouw en hun zoontje. Wat een belevenis, wat een drukte en wat moest ik aan de rust van ons stille dorpje wennen toen ik weer terug was.
Een van de leuke dingen waren al de markten en marktjes langs de kant van de weg. Zelfs de winkeltjes zagen eruit als marktkramen met hun open voorkanten. Onze favorieten waren de theemarkt, met ik weet niet hoeveel theewinkeltjes, de breiwinkeltjes en de notenkramen. We kochten allerlei soorten thee, brachten de dames van dat ene breiwinkeltje de hoofden op hol door steeds maar weer terug te komen en steeds maar niet te kunnen beslissen wat we wilen hebben. Bij de notenkraam kochten we macadamianoten! Zoon van vriendinlief liet ons allerlei kanten van Shanghai zien en hij kocht bij een van de vele notenkramen, ongebrande pinda's om een slinger te maken voor de vogeltjes, die dan 12 hoog, tussen alle flats en apartementencomplexen mochten komen snoepen. Dit tot vermaak van hun toen 9-maanden oude zoontje. (geen vogeltje gezien.....).
Maar die macadamianoten!! Ik kende ze van de bakjes bij de supermarkt, met een paar noten, voor een heleboel geld en je moest er nog mee oppassen ook, want het waren vetbommen-lees caloriebommen- dus niet goed voor me. De macadamianoten die hij kocht zaten in een schil, keihard, er zat een speciaal krakertje bij om ze open te maken, dan zette je dat ding in een barstje en draaide je de noot zo open. Heerlijk!! Een heel ander smaakje dan thuis en het grote voordeel......als je zo'n moeite moet doen om ze open te krijgen, dan ben je er na 5 noten ook wel klaar mee! Ik nam een dikke zak mee naar huis, heb navraag gedaan op de markt of ze ook macadamianoten in schil hadden en daar keken ze me aan of ik wel goed bij m'n hoofd was. Zij dachten zeker ook, dat die nootjes zo bloot van de boom kwamen rollen, zoals ik, voor ik die harde schil had gezien.
Eind 2016 gingen vriendinlief met haar man weer richting Shanghai en vele mensen leveren allerlei verlanglijstjes bij hen in, omdat in China alles zo lekker goedkoop is! Ik dus ook......een zak macadamianoten met schil! En ik kreeg ze, 2 weken geleden kwamen ze bij ons met de zak noten, uit China. Maar ik schrok een beetje van de inhoud. Daar zaten wel die lekkere noten in, maar in elke noot zat een heel netjes, recht sneetje. Ik zag gelijk allerlei kindertjes voor me, in een fabriek met een zaagje om in elk nootje dat sneetje te maken. Hoeveel vingertjes zouden er afgevallen zijn, omdat ik zo nodig zo'n zak met lekkere macadamia's wilde hebben. De smaak werd er wel een beetje minder van. Ik ben maar eens even op zoek gegaan naar wat informatie over de macadamia's.
Ze groeien helemaal niet in China, zoals ik dacht. De chinezen importeren ze uit Australië, Hawai, Kenia of een ander Afrikaans land. Daar worden ze bewerkt (dus ook van dat sneetje voorzien)of gepeld en dan weer geëxporteerd, met of zonder schil. Bij Alibaba kan ik 1 kilo krijgen voor nog geen 3 euro!! En dat terwijl ik hier voor een paar ons nog meer moet betalen! Maar ja, dan moet ik wel minimaal 1 ton afnemen. En dat wordt me nou toch een beetje te gortig. Ik hou het voortaan wel bij Nederlandse walnoten, van eigen geplante boom! Die verlagen ook mijn slechte cholesterol, en waar de macadamianoten 7 gezondeeigenschappen hebben, hebben mijn walnoten er 11! Hoef ik me ook niet schuldig te voelen over die sneetjes en het voordeel van zelf kraken blijft. Na het pellen van een paar walnoten heb ik het ook wel gehad!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten