donderdag 19 januari 2017

GROENST #39; migraine

Regelmatig lig ik met m'n GROENE washandje op m'n hoofd een dag of een halve, in bed.
Migraine!! November 2015 ging ik er voor het eerst mee naar een neuroloog, terwijl ik er al vanaf m'n 9e jaar ongeveer last van heb. Ik weet nog hoe beroerd ik me voelde op school. Ik kon m'n brood niet wegkrijgen, ik was zo misselijk als wat en toch maar doorlopen. Totdat m'n klasgenootjes m'n vader (de hoofdmeester) erbij gingen halen. Toen mocht ik naar huis, lekker in bed, met de koude hand van m'n moeder op m'n hoofd en als zij er niet was, een washandje.
Ze wist wat het was! Haar moeder ook! Die liep ook altijd met een koude doek om haar hoofd, hoorde ik laatst van tantelief. En maar doorgaan.....zo ging het voor mij ook altijd. Doorgaan totdat het echt niet meer ging en dan naar bed. Met apc, paracetamol, ibuprofin, zetpillen of wat dan ook.
Door de bezoeken bij de hoofdpijnkliniek ben ik er inmiddels achter dat dat niet de handigste manier is om met migraine om te gaan. Waar ik eerder dacht dat het om een vervelende hoofdpijn ging, waar ieder ander mee door kan gaan en z'n ding doen, maar ik niet.....nu weet ik dat migraine een chronische aandoening is. En ook al heb ik op heel veel dagen er geen last van, de aandoening is er en kan zo op gaan spelen. De ene keer is het voorspelbaar, bijvoorbeeld na een drukke verjaardagsvisite of andere bijeenkomst. Na een intensieve bezigheid, maar ook heel vaak komt het zo maar, vanuit niets. Door er rekening mee te houden dat het er altijd is, heb iker wat meer grip op. Als ik het goed doe, doe ik ontspanningsoefeningen, ga ik op tijd naar bed, ga daar lekker eerst nog even soaken. En blijf ik niet een hele middag of avond verjaardagvieren, hou ik rekening in m'n agenda met de afspraken voor of na iets waar ik beslist naar toe wil. Vermijd ik bijeenkomsten met veel prikkels. En de andere dingen....ja jammer, die moet ik nog al eens afzeggen. Eigenlijk zou ik helemaal geen afspraken meer moeten maken, alleen maar leven vanuit het spontane. Gaat het goed, dan ga ik een bezoekje brengen, gaat het niet....geen vrouw over boord. Maar ja, zo werkt het ook niet altijd in mijn leven. Dus sorry lieve mensen, als ik m'n afspraken soms niet na kan komen. Sorry, als ik niet altijd een hele middag of avond feest kom vieren. Sorry, als ik iets beloofd heb en het duurt nog al een poos voordat ik die belofte eens in kom lossen. Sorry dat de gordijnen soms wel heel lang dicht blijven, omdat ik dan in bed ben blijven liggen met een pil, waarvan de migraineaanval gestopt wordt, maar waar ik minstens een uur voor moet blijven liggen. Meestal val ik na dat uur in slaap en wordt dan een paar uur later iets prettiger weer wakker, maar nog wel heeeeeeel moe.
Ik wil stoppen met vechten tegen de hoofdpijn. Ik mag mezelf toestaan om te blijven liggen. Wat?? Ik mag gewoon blijven liggen. En ik besef ook wel dat ik in een bevoorrechte positie ben, zonder verplichtingen van een baan, waarin op me gerekend wordt. Maar dat mag ook wel eens na 55 jaar doorbuffelen.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten