woensdag 25 januari 2017

GROENST #40; fleece

Zo af en toe breek ik er mijn hoofd weer eens ove!. Wat is nou een goede GROENE keuze wat betreft de materialen waar mijn kleding van mag zijn. En dan heb ik het nog niet eens over hoe en waar en onder wat voor omstandigheden het gemaakt wordt en klaargemaakt wordt om hier in Nederland in de winkels/webshops gehangen te worden.
Vandaag even over fleece, dat toch niet zo eco is, als gedacht was. Want het lijkt natuurlijk superGROEN om een trui of vest te dragen van gerecykleerde petflessen! Maar o wee, al die plastic deeltjes.......Ik las er dit artikel over.
Een fleecekijkje aan de kapstok.......
Daar hangt mijn fleecevest. Het is een erfenis van volgens mij een van mijn zonenlief, die het doorgaf aan zusjelief, toen die graag in wijde kleding rondliep. Dat zal zo'n 20 jaar geleden zijn. Dat doe je toch als je 13 bent? En toen zij hem niet meer wou, nam ik hem weer over. Toen zat ie me vast wijder dan nu. Oké, die wordt dan al wel 20 jaar lang gewassen en is vast ook ooit wel eens in de wasdroger gedroogd en heeft dus al 20 jaar z'n plastic deeltjes in het afvalwater en de atmosfeer achtergelaten. Maar gelukkig wordt ie altijd op een lage temperatuur gewassen en dan valt het ook nog wel weer mee volgenx milieu centraal............En waarom deze lekkere fleece alle andere fleece in de afgelopen 20 jaar overleefd heeft??? Geen idee! Ik deed ooit een zwarte, een rode en een oranje fleecetrui weg met een kledingophaalactie.Misschien worden die nu ook wel hergebruikt door anderen en ik hoop dat ze er een plezierige warmte aan mogen beleven. 
Manlief heeft 2 van die vesten hangen. Eentje is ongeveer 13 jaar oud, toch ook respectabel. De ander mag hij alleen aan als hij werk doet voor het GLK.
GROENE conclusie. Als je zo lang met je fleecedoet en  en je doet dat op een lage temperatuur en je droogt ze aan de waslijn, dan zijn we toch nog best GROENST bezig!

Maar ohohoh..........wat moet ik met al m'n microvezeldoekjes die zo lekker schoonmaken???




Geen opmerkingen:

Een reactie posten